PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Někdy se vyplatí přijít s recenzentským křížkem po funuse a snahu o maximální aktuálnost hodit za hlavu. Poslední album amerických metalistů MASTODON je už přes rok venku a krátce po jeho edici si kapela užívala příval pochvalných až nadšených recenzí z celého světa. Hudební žurnalisté se již tradičně předháněli v kategorických prohlášeních plných superlativů. Ušetřeni tedy nezůstali ani MASTODON, kteří jsou mnohými pasováni pomalu za jedny z lídrů nové metalové generace. Faktem je, že hlavně v zámoří se v poslední době zvedá velmi mohutný zájem o metalovou muziku a mnohé tzv. moderní kovové kapely počítají svá prodaná alba na statisíce (AS I LAY DYING, SHADOWS FALL, ATREYU a další). Svézt se na této vlně, která určitě nepotrvá věčně, je jistě velmi lákavé.
MASTODON způsobili docela slušný rozruch už svým prvním albem „Remission“ (2002), které přineslo velmi svěží pojetí metalové moderny obsahující vlivy několika žánrů s dominancí ostrých thrash metalových riffů a nevyzpytatelné rytmiky. Očekávání vkládané do „Leviathan“ byla tedy veliká. Poslech první MP3 ukázky z webu vydavatele mě však přílišným optimismem nenaplňoval. Rock´n´rollové riffování a sázka na špinavější zvuk sice naznačoval nepopiratelnou snahu o hudební posun, ale pro mě na chvíli znamenal ztrátu atraktivity MASTODON a předčasné odsouzení, což mělo za následek, že jsem se i přes příval pochvalných referencí k „Leviathan“ dostal teprve nedávno a nahrávce poskytnul druhou šanci.
Druhou šanci kapela chytla pevně za pačesy a získala do početné řady příznivců její aktuální desky dalšího nadšeného příznivce. Jak jsem již nastínil v úvodu, nahrávka prošla oproti předchůdci velmi znatelným vývojem směrem k metalovým kořenům a rock´n´rollu. Ideový základ „Leviathan“ tvoří inspirace literární klasikou „Moby Dick“, nebo-li Bílá velryba, od autora Hermana Melvilla, což je patrné už z obalu desky a poté i z krásně zpracovaného bookletu. Nejdůležitější je však samozřejmě hudba a ta jde ruku v ruce s kvalitou zpracování přebalu CD. Již uvedený příklon k metalovým kořenům je zde zastoupen v podobě výrazné infiltrace heavy a thrash metalových riffů a klasického špinavého rock´n´rollového feelingu. Úvodní skladba „Blood And Thunder“ vás bez varování vrhne na rozbouřené moře, kde se na vás valí jedna riffová vlna za druhou a vy si přidáte jako v malém člunu uprostřed zdivočelého pacifiku. Tempo a hodnota agrese, které MASTODON nasadí hned od počátku, však není tím hlavním, čím by nás chtěli získat, neboť hned v dalších skladbách dokazují, že mají v tomto směru mnohem vyšší ambice. Oproti velmi agresivnímu „Remission“ se zde ke slovu dostává mnohem větší náladová pestrost. Typické příklady uvedeného bych hledal například ve skladbách „Seabeast“ anebo „Naked Burn“, které mi svojí rytmikou a náladou ponejvíce připomínají houpající se loď na moři, což byl nepochybně záměr. Bohužel neměl jsem tu čest číst román Hermana Melvilla, ale předpokládám, že všechny písně na „Leviathan“ tvoří jeden souvislý příběh, k jehož gradaci dochází v deváté, více než desetiminutové kompozici „Hearts Alive“, která nabírá až epických rozměrů a dokazuje, že MASTODON jsou kapelou neotřelou a kreativní.
Věru vyplatilo se této desce dát šanci. Troufám si tvrdit, že tentokráte superlativy chrlené publicisty z celého světa zase tolik nepřehánějí a zařazení MASTODON do žebříčku nejzajímavějších metalových kapel současnosti není zas tak úplně od věci. Kapela totiž dokázala z v podstatě archaických hudebních postupů připravit velmi moderní album hýřící kreativitou a správně nasměrovaným mladickým nadšením. Přesto si však v bodování ještě nějaký stupínek ušetřím pro příští album, protože jsem přesvědčen, že vývoj tvorby těchto sympaťáků ještě zdaleka nedosáhl svého vrcholu. Jistou komplikaci bych však viděl v tom, že komerční úspěch MASTODON nemohl uniknout ani pozornosti manažerů velkých vydavatelství, a tak v síti jménem Warner Bros uvízla i tato ryba. Nechci působit jako nepřítel velkých labelů, ale rád bych vyslovil přání, aby si kapela do tvorby nové desky nenechala nijakým způsobem zasahovat a i nadále setrvala ve své hudební linii, která se prozatím ukazuje jako ta nejlepší možná.
Fotografie: www.ryanrussell.net/mastodon.html
Metal jako řemen. Stavějící na starých tradicích, přesto však moderní, svěží a invenční. Budou-li na scénu přicházet kapely jako jsou MASTODON, není potřeba se o metalovou muziku bát.
8,5 / 10
Brann Dailor
- bicí
Troy Sanders
- basa, vokály
Brent Hinds
- kytara, vokály
Bill Kelliher
- kytara
1. Blood And Thunder
2. I Am Ahab
3. Seabeast
4. Island
5. Iron Tusk
6. Megalodon
7. Naked Burn
8. Aqua Dementia
9. Hearts Alive
10. Joseph Merrick
Emperor Of Sand (2017)
Once More 'Round The Sun (2014)
Live At Brixton (2013)
The Hunter (2011)
Live At The Aragon (Live) (2011)
Crack The Skye (2009)
Blood Mountain (2006)
Call Of The Mastodon (2006)
Leviathan (2004)
Remission (2002)
Lifesblood (EP) (2001)
Datum vydání: Úterý, 31. srpna 2004
Vydavatel: Relapse Records
Stopáž: 46:49
Produkce: Matt Bayles & MASTODON
Studio: Robert Lang Studios, Studio Litho & Ek Studios Seattle
Skvělá, progresivní sludgem říznutá nahrávka. Drive, nápady, energie. Asi nejlepší produkce v diskografii, ačkoliv Blood Mountain mi toto tvrzení docela komplikuje. Trochu jiné než Remission, ale pro mě na stejné úrovni. Skvělá věc s originální zvukem, který si nespletete.
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.
Šíleně plodný oneman projekt, Aaron Edge se utrhl ze řetězu s sází jednu desku za druhou. "Agglomeration" je třetí z letošních již pěti alb. A překvapivě to drží slušnou kvalitu. Pokud tedy máte rádi dusivý sludge doom s výbuchy disonantního šílenství.
Hulváti z Jura sú takí naši DARKTHRONE: o pol generácie mladší a s koreňmi v grinde miesto blacku, no doživotne verní metalovej klasike (s čoraz hrubším zvukom). „Kromaňon“ a „Abeceda nenávistí“ sa zapíšu do zlatého fondu. Zbytok asi nie, čo vôbec nevadí.
Oproti EP "God Made Me An Animal" ubral Greg Puciato (ex-THE DILLINGER ESCAPE PLAN), ale i skupina jako celek, na nekompromisnosti, objevují se více i zpěvné a melodické polohy, nicméně je to stále hodně nasraný a uřvaný post-hardcore té nejvyšší kvality.
Strhující rozsáhlé kompozice, které buď zcela pohltí, nebo unudí. Já se hlásím k první možnosti. Je to jako snové divadlo severského death metalu. Za mě je to zatím rozhodně jedna z nejzajímavějších desek letošního roku.
Singl „Winter Storm Vigilantes“ je povedená záležitost, která byla slibnou návnadou na nové album. Velká očekávání byla nakonec zbytečná. S trochou dobré vůle se na albu najdou dvě další slušné skladby, jinak je to stále ten samý a nenápaditý kolovrátek.